mindfulness voor kinderen

‘Kikkeren’ een mindfulness training voor kinderen met de ‘Aandacht werkt!’ methode

Een 8-weekse mindfulnesstraining voor kinderen van 4 t/m 12 jaar.

Start bij voldoende aanmeldingen op de vrijdagmiddag 
zie hier agenda

Kinderen (en volwassenen) krijgen vandaag de dag veel prikkels te verwerken. Er is veel drukte in en om ons heen. Om jezelf goed staande te houden is het prettig als je in staat bent om te ontspannen, en vaardigheden kent om ‘een hoofd vol gedachten tot rust te kunnen brengen’. Ook is het prettig om te weten hoe je met allerlei emoties, zowel fijne en lastige, om kunt gaan zonder er helemaal door meegesleept te worden of zonder ze te negeren. Hierdoor neemt de automatische reactie op stress af en nemen (zelf)vertrouwen en levensvreugde toe.

Op de basisschool leren kinderen heel wat vaardigheden. Het ontwikkelen van bewuste aandacht kan een waardevolle aanvulling zijn. Door het bewust richten van je aandacht op de adem, gedachten of gevoelens leer je je beter te concentreren en kun je beter observeren.

Eline Snel* ontwikkelde een achtweekse aandachttraining voor kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs. Kinderen ontwikkelen kwaliteiten als aandacht, concentratie, geduld, vriendelijkheid en verdraagzaamheid. Een rustig brein is veel beter in staat om te leren. Een rustig brein is ook beter in staat om oplossingen te vinden voor problemen. Aandacht werkt altijd!

Duur van de training
In wekelijkse bijeenkomsten van een uur worden de kinderen gedurende 8 weken getraind in het ‘leren aandachtig zijn’. De dagelijkse ondersteuning van 5 minuten per dag kan door de ouders/verzorgers gedaan worden. Er zijn twee leeftijdsgroepen 4 tot 7 jaar en 7/8 tot 12 jaar.

Wat kunnen de kinderen leren?
Aandachttraining leert kinderen:

 concentreren, even te stoppen met wat ze aan het doen zijn en voor een moment de aandacht gericht te houden op bijvoorbeeld de adem. Door dit regelmatig te doen en te ‘zitten met de aandacht van een kikker’ leren kinderen snel te schakelen tussen ‘doen’ en ‘niet doen’. Merken wanneer je afgeleid bent en weten hoe je terug kunt keren naar het onderwerp van de aandacht. Hierdoor neemt de concentratie toe en neemt impulsief gedrag af.

 benoemen en begrijpen van emoties en gedachteprocessen, zoals angst, woede, verdriet en piekeren. Door emoties en gedachten te accepteren en er ruimte voor te maken ontstaat een kleine afstand. Precies genoeg om niet meegesleept te worden door die gevoelens of ze te negeren. Hierdoor ontstaat rust en harmonie.

 aanwezig te zijn in het NU, waardoor de kinderen merken dat er NU heel veel goed is. Ook als er spannende dingen te wachten staan of als er nare dingen gebeurd zijn. NU is het oké.

 zelfvertrouwen te hebben, door het leren loslaten of laten zijn van oordelen over de eigen gedachten en emoties. Je niet vereenzelvigen met wat je denkt en voelt. En door een open en niet-oordelende houding van de trainer, ouder of ander familielid.

 het geheugen te verbeteren, door de aandacht te richten op wat je NU doet (via concentratie) dringen dingen beter door en kun je je beter herinneren wat je geleerd hebt.

 aardiger te zijn voor zichzelf en anderen, begrip voor eigen standpunten of kwetsbaarheden en die van anderen neemt toe. Het afwijzen van gevoelens of standpunten neemt af. Door compassie en oefenen in aardig zijn merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. Door bewustwording van deze kwaliteit neemt pestgedrag af. En de acceptatie van verschillen neemt toe.

Hoe wordt de training gegeven?
Met behulp van een handboek, waarin alle oefeningen en het lesmateriaal overzichtelijk per les zijn gerangschikt gaat de mindfulnesstrainer aan de slag. Een cd met alle oefeningen (die gemiddeld 5 minuten duren) geeft de gelegenheid om ook tussendoor thuis te oefenen.

Er is ook een boekje voor ouders verschenen dat naadloos aansluit bij de training ‘Aandacht werkt!’. Het heet ‘Stilzitten als een kikker’ en is bij de boekhandel verkrijgbaar (uitgeverij Ten Have, ISBN 987 90 259 61060).

Achtergrond
Er is wetenschappelijk onderzoek verricht naar aandachttraining in de afgelopen dertig jaar naar het effect van ’Aandacht werkt!’ bij jonge kinderen (o.a. Hans Nanninga, 2012). Momenteel is meer onderzoek gaande o.a. aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Net zoals bij volwassenen zijn bij kinderen de effecten van aandachttraining:

  • verhoging van de concentratie (betere leerprestaties)
  • toenemende vaardigheid om met emoties, frustraties, pijn en stress om te gaan
  • langdurige en waarneembare afname van klachten zoals vermoeidheid, stress, ziekteverzuim, piekeren en slapeloosheid
  • opvallende toename in de mogelijkheid tot ontspanning van lichaam en geest
  • meer energie, balans en plezier in het leven
  • meer verantwoordelijkheid voor jezelf, de ander en de leefomgeving

*Eline Snel is oprichter van de Academie voor Mindful Teaching en auteur van het boekje ‘Stilzitten als een kikker’. Zij ontwikkelde ‘Aandacht werkt!’ voor kinderen en jongeren. Er zijn inmiddels meer dan 3000 kinderen getraind in binnen- en buitenland in de methode ‘Aandacht werkt!’. Zowel van leerkrachten, als van de ouders, therapeuten en de kinderen zelf komen veel positieve reacties. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt de effecten van de aandachttraining.

Ben je geïnteresseerd? neem dan contact op.20140712_200421